March 2021

Экспортная организация: требуется специальное юридическое лицо (компания)



Я коснулся организации экспорта в нескольких постах в блоге
http://www.sovecomo.ru/category/Экспорт

Часто можно видеть, что многие очень ориентированные на экспорт компании, такие как Nestle, LVMH и Kettering (французские модные конгломераты многих брендов), объединяют многие бренды под одним зонтиком, даже если отдельные бренды сохраняют свою идентичность. Это облегчало выход на новые рынки в силу их критической массы.

Я думал, почему несколько независимых компаний не могут сделать то же самое. В то время как на внутреннем рынке они яростно конкурируют, на международных рынках они борются, потому что они просто слишком малы.

Итак, если бы они объединились в одну организацию исключительно для экспорта? да, конечно, это снизило бы расходы на общие офисы и торговых представителей в зарубежных странах.

Поскольку экспорт очень важен для многих стран, было бы полезно создать компанию нового типа, объединяющую многих или большинство игроков отрасли в одну организацию, например EXP Ltd. Этот тип компании должен иметь право заниматься только внешними продажами и должен иметь более низкое налогообложение.

Это также отражено в Суверенной экономической модели, которая, помимо других мер по снижению налогообложения, предлагает облагать налогом экспорт на 50% меньше.

Более удобно организованная и менее облагаемая налогами экспортная деятельность принесла бы пользу как компаниям, так и самой стране.

Export organization: special new legal (company) entity form is required


I touched on export organization on several blog posts
http://www.sovecomo.ru/category/Export

One can often see that many very export oriented companies like Nestle, LVMH and Kettering (French fashion conglomerates of many brands) condensate many brands below a single umbrella, even if single brands retain their identity. This facilitated the entry into new markets, because of their critical mass.

I was thinking why several independent companies could not do the same. While in a home market they fiercely compete, in international markets they struggle because they are just too small.

So, if they congregated into one organization solely for export? yes, surely it would lower costs of shared offices and sales reps in foreign countries.

Since export is very important to many countries, it would be useful to create a new type of company entity congregating many or most industry players into one organization, e.g. called EXP Ltd. This type of company entity should only be allowed to do foreign sales and should have a lower taxation.

This is also mirrored in the Sovereign Economic Model, which among other de-taxation policies, proposes to tax exports 50% less.

A more conveniently organized and less taxed export activity would benefit both the companies and the country itself.

Sovereign Economic Model and Japanese-style economy


One of the ways Japan build its post-war economy was a peculiar method on how they organized both internal competition and exports.

1) In the internal market, Japan applied strong protectionism to impede imports from foreign firms.
2) They selected a number of national champions (usually between 5 and 8) with a similar structure of suppliers
3) National champions competed furiously for market share, without one ever grabbing a too big share
4) As result of this fierce competition, the Japanese companies became competitive in the international market
5) The companies began to export, not individually, but as a syndicate -in a collaborative way- to gain critical mass

Japan had huge success with this stratagem. Also Keiretsu - which is a Japanese term, for a strong relationship, even mutual equity stakes between a group of companies - is a strong bond when working and trading internationally. This system is still in place in the Japanese economy.

I believe a sovereign economy should consider the Japanese method of building up entire industries, it has worked before successfully and can work now.

Суверенная экономическая модель и экономика в японском стиле


Одним из способов построения послевоенной экономики Японии был своеобразный метод организации как внутренней конкуренции, так и экспорта.

1) На внутреннем рынке Япония применяла сильный протекционизм, чтобы препятствовать импорту от иностранных фирм.
2) Они выбрали ряд национальных чемпионов (обычно от 5 до 8) с аналогичной структурой поставщиков
3) Национальные чемпионы яростно боролись за долю рынка, но ни один из них никогда не захватывал слишком большую долю
4) В результате этой жесткой конкуренции японские компании стали конкурентоспособными на международном рынке
5) Компании начали экспортировать, но не по отдельности, а как синдикат-в сотрудничестве - чтобы получить критическую массу

Япония имела огромный успех в этой стратегии. Кроме того, Кейрецу - это японский термин, обозначающий прочные отношения, даже взаимные доли акций между группой компаний - это прочная связь при работе и торговле на международном уровне. Эта система все еще существует в японской экономике.

Я считаю, что суверенная экономика должна учитывать японский метод построения целых отраслей, он успешно работал раньше и может работать сейчас.

Импортозамещение и (импорт) торговые ограничения


Несколько интересных ссылок для начала:
https://opentextbc.ca/principlesofeconomics/chapter/34-3-arguments-in-support-of-restricting-imports/
https://www.yourarticlelibrary.com/trade-2/5-major-types-of-import-quotas-proactive-trade-devices/26248
https://wir-en.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/09/Identifying-Import-Restrictions1.pdf
https://www.investopedia.com/articles/economics/08/tariff-trade-barrier-basics.asp

Существует несколько способов ограничения импорта:

Импортные тарифы:
Тарифы-это простой способ сделать импортные товары более дорогими, но они могут противоречить соглашениям ВТО.

Импортные квоты:
Квоты могут быть введены на определенные товары или страны.

Дотации:
Местные отрасли промышленности поддерживаются государством, поэтому это делает местную продукцию дешевле.

(Импорт) Лицензионные требования:
Иностранные компании должны "покупать" импортные сертификаты, чтобы продавать их на рынок. Это позволяет правительству жестко контролировать импорт.

Стандарты:
Требуются специальные звездочки и сертификаты, поэтому импортеры должны тратить время и деньги на получение сертификата, чтобы продать свой товар или, в некоторых случаях, полностью изменить продукт.

Антидемпинговые пошлины
Иностранные страны или компании могут быть обозначены как "самосвалы" для определенного вида товаров, поэтому специальные пошлины применяются для того, чтобы "защитить" местную промышленность.


Суверенная экономическая модель поддерживает такие меры по ограничению импорта.

Но все вышеперечисленные меры должны быть использованы только хирургическим путем для того, чтобы действительно улучшить местную экономику и местные компании. В тех случаях, когда местные компании конкурируют с иностранными, эти меры могут быть применены. Если местные компании значительно уступают иностранным, торговые ограничения могут сделать местный сектор экономики еще менее конкурентоспособным. Всегда должен быть разрешен минимальный объем импорта, чтобы держать местные компании в напряжении, особенно если они завоевали большую часть рынка.

Import substitution and protectionism

Import substitution and (import) trade restrictions

A few interesting links to start with:
https://opentextbc.ca/principlesofeconomics/chapter/34-3-arguments-in-support-of-restricting-imports/
https://www.yourarticlelibrary.com/trade-2/5-major-types-of-import-quotas-proactive-trade-devices/26248
https://wir-en.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/09/Identifying-Import-Restrictions1.pdf
https://www.investopedia.com/articles/economics/08/tariff-trade-barrier-basics.asp

There are several ways to restrict imports:

Import Tariffs:
Tariffs are an easy way to make imported goods more expensive, but can run counter to WTO agreements.

Import Quotas:
Quotas can be imposed on certain products or countries.

Subsidies:
Local industries are supported by the government, so it makes local products cheaper.

(Import) Licensing requirements:
Foreign companies must "buy" import certificates in order to sell into market. This allows a government to tightly control imports.

Standards:
Special standards and certifications are required, so importers must spend time and money to get certified in order to sell their goods or in some cases, completely change the product.

Anti-Dumping duties
Foreign countries or companies can be designated as "dumpers" for a type of goods, so special duties are applied in order to "protect" local industries.


The Sovereign Economic Model supports such measures in order to limit imports.

But all the above measures should only be surgically used in order to really improve the local economy and local companies. In cases where local companies are competitive to foreign ones, these measures can be applied. If the local companies are much inferior to foreign ones, trade restrictions can make the local economy sector even less competitive. A minimal amounts of imports should always be allowed, to keep the local companies on their toes especially if they conquered a large majority of market.

Sovereign Agriculture, Sustainability and Agricultural model


Very interesting article about special hubs as agricultural aggregators.
https://sites.hampshire.edu/ffs/local-food-processing-and-storage-problems-and-solutions/

It recalls my old article about the Super Kholkoz http://www.sovecomo.ru/post/2021/02/11/SUPERKOLKHOZHOWRUSSIACOULDBETTERMANAGEITSAGRICULTURALTREASURES and the  model for agricultural organization and optimization.

The concept called for special regional hubs/aggregators - I called it Super Kholkoz as the article was related to Russia – to be created which provide farmers for storage, processing, logistics, marketing and many other services to add value to agricultural production from farmers. This helps farmers concentrate on the core business activity of growing crops and raising cattle in which they excel.

For agriculture this should be the preferred business architecture, with local aggregators producing value from raw agricultural output and distributing profits to members of the hub depending on input. I personally know of many such successful ventures, and prefer it to a system where small farmers become raw resources suppliers to large agro industry players.

Public infrastructure investment for a sovereign economy



Investment into infrastructure has many benefits:

- infrastructure enables trade
- lowers costs of business
- powers businesses
- connects workers to their jobs
- creates opportunities for struggling communities
- provides millions of jobs each year in building and maintenance
- uses natural resources and construction machines
- reliable infrastructure connects supply chains and efficiently move goods and services
- connects households to higher quality opportunities for employment, healthcare and education
- public transit can reduce pollution and greenhouse gases
- ports enable business and cargo trade
- grids/networks provide reliable telecoms and utilities
- sewage, (drinkable) water systems, parks and hospitals elevate the quality of life
- airports stimulate tourism and business
- educational facilities lift science and technology education and business
- museums, theatres, libraries bring culture to the populations

Many people argue that spending on infrastructure is not efficient. But without a strong infrastructure cost will rise for citizens and business, and quality of life will degrade.
Infrastructure is a catalyst to both business and citizens and reduces cost of living and business.